Find din stil - yogastilarter på YogaStream

Der findes i dag en lang række forskellige retninger og stilarter inden for yoga. Fælles for dem alle er, at de søger at skabe en balance mellem krop, sind og sjæl med det formål at opnå større vitalitet, sundhed og balance - både fysisk og mentalt.

Hos YogaStream kan du vælge mellem videoer inden for stilarterne hatha, vinyasa, yin, astanga, gravid- og efterfødselsyoga mm. Her kan du læse mere om de forskellige yogastilarter og finde den stilart, der passer bedst til dine behov.

  • Hatha

    På YogaStream kan du dyrke hatha yoga online med nogle af landets dygtigste hatha-undervisere. Hatha er den mest udbredte yogastilart i den vestlige verden og kan betegnes som 'klassisk' yoga bestående af fysiske stillinger, åndedrætsøvelser og meditation.

    Hatha yoga udføres typisk i et roligt tempo. Fokus her er at udføre de klassiske yogastillinger korrekt og efter kroppens kunnen.

    I hatha yoga er stillingerne designet til at åbne op for de mange kanaler i kroppen - særligt hovedkanalen, rygsøjlen - og på den måde fremme de kropslige processer i alle organer, kirtler og væv. Hatha yoga hjælper også til at strække og aligne kroppen, så den opnår en bedre balance og fleksibilitet.

    Start din hatha yogapraksis her
  • Vinyasa

    På YogaStream kan du dyrke vinyasa yoga online med nogle af landets dygtigste vinyasa-undervisere. Vinyasa betyder "flow" og er betegnelsen for en mere dynamisk yogaform, hvor yogastillingerne sammensættes i kortere eller længere sekvenser og udføres i et flydende tempo. Fokus her er at skabe flow og at bevæge kroppen i takt med åndedrættet.

    I vinyasa yoga er overgangen fra én stilling til en anden lige så vigtig som det at være i en stilling, og det vedvarende fokus på bevægelse og åndedræt kan frembringe en tilstand af meditation i bevægelse. Derudover får vinyasa yoga pulsen op, og der dannes varme i kroppen, som hjælper til at udskille affaldsstoffer.

    Start din vinyasa yogapraksis her
  • Yin

    På YogaStream kan du dyrke yin yoga online med nogle af landets dygtigste yin-undervisere. Yin er en mere rolig og meditativ yogaform og kaldes også taoistisk yoga.

    I yin yoga arbejder man passivt, hvilket betyder, at man tillader musklerne at slappe af og i højere grad overlader arbejdet til tyngdekraften. Fokus her er afspænding, fleksibilitet og på at løsne op og give slip.

    Yin yogaens passive stillinger er med til at frigive spændinger i vigtige samlinger - ankler, knæ, hofter, ryg, nakke og skuldre - og strække kroppens bindevæv, hvilket gør det til et godt supplement til de mere aktive yogaformer.

    Start din yin yogapraksis her
  • Astanga 

    På YogaStream kan du dyrke Astanga yoga online, hvor du bliver guidet skridt for skridt videre i din praksis. Astanga yoga er en af de mest traditionelle og dynamiske former for yoga. 

    Det, der gør Astanga yoga til noget helt særligt, er opbygningen af praksissen. Du følger nemlig en serie af stillinger, som altid er den samme. Det vil sige, at du gennemgår den samme række stillinger, hver gang du laver yoga. Og efterhånden som du mestrer dine stillinger, bliver der langsomt bygget på med nye stillinger. På den måde har du altid noget nyt, du kan arbejde med.

    Det smukke ved Astanga er netop, at men forbereder kroppen på de mere krævende stillinger, og at alle stillinger forbereder dig til kommende stillinger.

    Start din Astanga yogapraksis her 
  • Gravid- & Efterfødselsyoga

    På YogaStream kan du dyrke gravid- og efterfødselsyoga online med nogle af landets dygtigste undervisere. Gravid- og efterfødselsyoga er yoga, som er udviklet til at støtte kvindekroppen under og efter graviditeten - fokus er på at forberede dig til den forestående fødsel og hjælpe dig til at genfinde din styrke efter graviditeten.

    Gravidyoga tager udgangspunkt i hatha yoga. Der arbejdes med skånsomme og enkle stillinger, som styrker kroppen på en blid og skånsom måde. Der er særligt fokus på åndedræt, meditation, mantra og afspænding.

    Gravidyogaens øvelser har til formål at styrke og afspænde den gravide krop og at forebygge graviditetsgener. Desuden hjælper yoga under graviditeten til en øget kropsbevidsthed samt et mere aktivt og fokuseret brug af åndedrættet - redskaber, som er særligt vigtige under fødslen.

    Start din gravidyogapraksis her 
  • Medi- & Hormonyoga

    På YogaStream kan du dyrke medi- og hormonyoga online. Mediyoga - herunder hormonyoga - er en terapeutisk yogaform udviklet på MYI, MediYoga Instituttet i Stockholm i 1990'erne og anvendes i dag på flere sygehuse og private praksisser i Sverige. Det er en blid og meditativ yogaform, som kombinerer yogaøvelser, koncentrationsteknikker og meditationer bundet sammen af det lange, dybe yogiske åndedræt.

    Mediyoga har en lang række helbredsmæssige fordele og er særligt velegnet til dig, der oplever hormonel ubalance, rygproblemer, kroniske smerter, forhøjet blodtryk, for lavt stofskifte, mave-tarmproblemer, svækket immunforsvar, migræne, stress, udbrændthed og depression.

    I medi- og hormonyoga er opbygningen altid den samme; det dybe lange åndedræt, indtoning, yogaøvelser, afspænding, meditation og udtoning. Vi anbefaler, at du altid følger denne opbygning, når du dyrker medi- og hormonyoga, så du får den fulde effekt af din praksis.

    Start din medi- og hormonyogapraksis her

 

Prøv 14 dage gratis - helt uden binding
Herefter kan du yogastreame for kun DKK 99,-/md.